Defensieve aandelen in consumptiegoederen

Tienduizenden bedrijven zijn wereldwijd beursgenoteerd en bevinden zich in verschillende sectoren. Over het algemeen hebben een aantal sectoren een defensief karakter. Dit defensieve karakter houdt in dat zij minder heftig reageren bij ontwikkelingen in de economie. Deze defensieve aandelen kun je vinden in bedrijven in: consumptiegoederen, telecom en grote farmacie bedrijven die al vele medicijnen op de markt hebben.

Waarom zijn defensieve aandelen populair?

Defensieve aandelen zijn populair doordat de koers van de bedrijven niet hard schommelt. De reden hiervan is dat de vraag naar deze goederen of diensten redelijk constant zijn. In tijden van een crisis blijven deze bedrijven om deze reden dan ook vrij stabiel. Anderzijds zullen deze defensieve aandelen niet van de een op de andere dag bizarre koersstijgingen laten zien.

Beleggers kijken vooral naar de groeimogelijkheden van een bedrijf. Zo verwachten beleggers dat Tesla mega hard gaat groeien in de toekomst en daarom kent het bedrijf zo’n hoge waardering. De fantasie in de groei van consumentengoederen is vele malen minder. Hierdoor zal het bedrijf geen rare koerswijzigingen laten zien.

Een andere reden waarom defensieve aandelen populair zijn, is doordat deze bedrijven jaarlijks dividend aan haar aandeelhouders uitkeren. Van dit dividend kan je automatisch nieuwe aandelen kopen waardoor je je positie door de jaren heen opbouwt naast dat je met het bedrijf door middel van de koers meegroeit.

Kunnen defensieve aandelen altijd blijven groeien?

Voor bedrijven in consumptiegoederen moet het vanuit mijn optiek mogelijk zijn om jaarlijks te blijven groeien. De bevolking blijft immers ook door de jaren heen gestaag doorgroeien. Dit blijkt onder andere uit een artikel van de Volkskrant uit 2018 waarin zij berekenden dat als de bevolking op de manier hoe het nu groeit, door blijft groeien, dat er in 2050 rond de 10 miljard mensen op de wereld zullen zijn.

Aandelenkoers
Lees PepsiCo en Procter & Gamble in dollar, Nestlé in Zwitserse franken.

In het voorbeeld hierboven heb ik vijf bedrijven geselecteerd die alle vijf in deze sector opereren. Deze grafiek toont meteen aan dat de afgelopen zes jaar weinig koersschommelingen waren. Maar deze grafiek toont ook aan dat je met deze defensieve aandelen een prima rendement had kunnen maken. Bij bovenstaand voorbeeld is het dividend niet eens meegenomen.

Beleggers met een lange horizon kunnen een mooi rendement met deze bedrijven behalen. Hoewel Danone in bovenstaande grafiek op een verlies staat, heb je een mooi rendement kunnen maken met het aandeel als je hem al sinds 1989 vast hebt staan, eind 1989 stond het aandeel namelijk nog op €12.

Om steeds te blijven kijken naar groeimogelijkheden kijken deze beursgenoteerde bedrijven altijd op welke producten zij de meeste winstmarge kunnen pakken. Op deze manier kan de strategie van deze defensieve aandelen door de jaren heen veranderen. Neem bijvoorbeeld Unilever PLC, zij behaalden in 2011 nog 49% van hun gehele omzet uit voeding en dranken. In 2020 was dit verlaagd naar 38% van de gehele omzet.

Omzet Unilever PLC
Bron: jaarverslag Unilever PLC

5 defensieve aandelen in consumptiegoederen

Om te kijken welke bedrijven er in deze markt zijn, heb ik een vijftal grote bedrijven geselecteerd om deze met elkaar te vergelijken. Deze aandelen bevinden zich allemaal in de consumptiegoederen sector. Echter verschillen deze bedrijven ook van elkaar. Ze verschillen van elkaar in de producten die zij verkopen en ook in waar in de wereld zij hun producten verkopen.

Unilever PLC

Het eerste bedrijf dat ik ga behandelen is Unilever PLC. Dit bedrijf is van oorsprong een Nederlands/Brits bedrijf. Unilever is te verhandelen op zowel de Nederlandse- als de Engelse beurs. Het bedrijf is bekend van merken als: Robijn, Dove, Calvé en de Vegetarische Slager. Maar ook een hele hoop bedrijven die in Nederland niet bekend zijn. Wereldwijd hebben zij zo’n 400 merken die ze in in 190 landen verkopen.

Maar liefst 13 van de merken van Unilever behaalt jaarlijks een omzet van boven een miljard euro. Via al deze merken samen bereiken zij 2,5 miljard mensen wereldwijd.

Het bedrijf houdt zich bezig met drie verschillende takken binnen de consumptie industrie: voeding, huishoudelijke verzorging en persoonlijke verzorging.

Unilever PLC spreiding

Danone

Het Franse merk Danone is in 1929 opgericht onder de naam: Société Parisienne du yoghourt Danone. Het merk is te verhandelen op de Franse aandelenmarkt. Danone is onder meer bekend van de merken: Activia, Danio en Evian. Ze verkopen hun producten in meer dan 120 landen.

Danone is vooral gericht op zuivel- en plantaardige producten. Zo bestaat de helft van hun omzet uit deze producten. Daarnaast bestaat de andere helft van hun omzet uit babyvoeding, medische voeding en water producten.

De grootste afnemer van Danone was in 2019 de Verenigde Staten. In totaal behaalde Danone 54% van haar omzet in Europa en de VS, 46% kwam uit de rest van de wereld.

Danone spreiding

PepsiCo

Het bedrijf PepsiCo ontstond in 1919 waar zij begonnen met het verkopen van Pepsi-Cola. Later heeft PepsiCo er vele merken bijgekregen. Toch blijft 45% van hun omzet uit het de verkoop van dranken bestaan, de andere 55% halen zij uit de verkoop van voeding. Bekende merken van PepsiCo zijn Lays, Quaker, Tropicana en uiteraard Pepsi.

PepsiCo verkoopt haar producten in maar liefst 200 landen en hebben 23 merken waar zij meer dan 1 miljard euro omzet per jaar mee behalen.

De grootste afnemer van PepsiCo is de Verenigde Staten waar zij verreweg de meeste omzet behalen (52%) Het bedrijf zit alleen in de voedingssector en bestaat 55% uit voeding en 45% uit dranken.

PepsiCo is verhandelbaar op de Amerikaanse beurs.

PepsiCo spreiding

Nestlé

Het Zwitserse bedrijf Nestlé ontstond al in 1866 met het verkopen van verse melk. Door de jaren heen zijn ze in omvang gigantisch gegroeid. in 2020 bezit Nestlé dan ook over meer dan 2000 merken wereldwijd waarvan 34 merken meer dan een miljard euro omzet per jaar maken. Bekende producten van Nestlé zijn: Nescafé, KitKat, Maggi en Garden Gourmet.

Vergeleken met de andere genoemde concurrenten heeft Nestlé een grotere spreiding . Zo bestaat 26,4% van de producten uit dranken, 16,6% uit dierenvoeding, 14,4% uit medische voeding, 35% uit verschillende voedingsproducten en 7,6% uit water.

Nestlé is verhandelbaar op de Zwitserse effectenbeurs.

Nestlé spreiding

Procter & Gamble

Procter & Gamble vond in 1850 zijn oorsprong in het maken van zepen en kaarsen. Al in 1887 gaf het zijn eerste aandelen uit. Het Amerikaanse bedrijf bleef in de hoek zitten van de persoonlijke verzorging. Maar breidde ook uit naar andere takken. Zo is 33% van de omzet uit huishoudelijke producten, 26% uit babyproducten, 19% uit schoonheidsproducten, 13% uit gezondheidsproducten en 9% uit verzorgingsproducten. 23 merken van P&G verkopen hebben een omzet van meer dan 1 miljard euro per jaar.

Bekende Procter & Gamble producten zijn: Pampers, Puffs, Always en Gillette.

P&G spreiding

Hoe zien de financiën eruit?

Om de bedrijven nog meer met elkaar te vergelijken heb ik enkele belangrijke cijfers voor je op een rij gezet. Hier toont meteen hoe groot de bedrijven zijn in omvang en hoe zij aan elkaar verschillen. Wat hierbij opvalt is dat de winstmarges van Procter & Gamble en Nestlé een stuk hoger zijn dan de andere bedrijven. Zo bestaat ongeveer 10% van de omzet van Unilever en PepsiCo uit winst. En is dit bij Procter & Gamble 18% en bij Nestlé 14% in 2020. Deze hogere winstmarge zit hem vooral in de producten die zij verkopen. Dit is een reden waarom Unilever zich steeds minder richt op voedingsproducten.

Iets anders dat opvalt is dat Danone verreweg de hoogte schulden heeft. Dit hoeft niet direct iets nadeligs te betekenen echter heeft het bedrijf in verhouding ook de laagste vrije kasstroom. Om deze reden zou ik, als ik een aandeel zou kiezen van deze vijf, niet voor Danone kiezen.

Hoeveel dividend keren deze vijf bedrijven uit?

De vijf bovenstaande aandelen keren al tientallen jaren jaarlijks een dividend uit. Tussen 2015 en 2020 keerden een rendement tussen de 2 en 4% uit. Dit dividendpercentage is gekoppeld aan de koers van de aandelen. Zo zie je bijvoorbeeld in onderstaand voorbeeld dat Danone jaarlijks het dividend heeft verhoogd maar anderzijds is de koers van Danone wel afgezwakt.

Beleg ik zelf in een van deze aandelen?

Zelf beleg ik sinds 2018 in Unilever PLC. De reden dat ik in het bedrijf beleg is doordat ik het een mooi degelijk bedrijf vindt. Het bedrijf toont al jaren aan dat het een stabiele factor is en betaald al tientallen jaren dividend uit. Dit geeft mij zekerheid in mijn portefeuille. Door de stabiele groei van Unilever en het jaarlijkse dividend kan ik mij schommelingen in mijn groeiaandelen permitteren.

Daarnaast vind ik het fijn om in een bedrijf te beleggen dat ik ken. Naast dat Unilever tot voorkort een Nederlands bedrijf was, zijn er in de supermarkten veel producten te vinden die gemaakt worden door Unilever. Een ander pluspunt van dit bedrijf vind ik dat het bedrijf vooruitstrevend is in de plannen voor een betere wereld. Voormalige CEO Paul Polman (overigens geen familie) was hier erg fanatiek in.

Wat ik zelf ook erg prettig vind is dat de opbouw van de jaarverslagen van Unilever mooi verzorgd zijn. Deze zijn goed te lezen en hebben een fijne lay-out. Dit is een groot verschil met bijvoorbeeld jaarverslagen van vele Amerikaanse bedrijven.

Bovenstaande tekst is geen beleggingsadvies of financieel advies. Voor het handelen in aandelen ben je altijd zelf verantwoordelijk. Bovenstaande cijfers zijn allemaal uit jaarverslagen van de bedrijven zelf.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten