Een aandeel waarderen

Elk aandeel vertegenwoordigd een bepaalde waarde. Deze waarde bepaald voor hoeveel geld je het aandeel op dat moment kan kopen. Dit bedrag wordt bepaald door vraag en aanbod en kan op korte termijn veel fluctueren. Het liefst zou je een aandeel laag willen kopen om het op een hoogtepunt te verkopen. Bij het waarderen van een aandeel bereken je wat jij vind wat een aandeel waard is.

Maar hoe weet je nou wanneer een aandeel in de uitverkoop is en wanneer een aandeel duur is? Het waarderen van een aandeel doen veel beleggers of grote fondsen via hun eigen theorieën. Enkele voorbeelden voor het waarderen van een aandeel heb ik op een rijtje gezet.

Hoe waardeer je een aandeel?

Om te kunnen berekenen wat een aandeel waard is. Moeten we kijken wat het desbetreffende bedrijf waard is. Dit doen we door de activa en de passiva tegenover elkaar te zetten, dit wordt ook wel de boekwaarde genoemd.

Deze boekwaarde bereken je door de volgende formule toe te passen:

Boekwaarde = materiele activa - immateriële activa - passiva

Op dit moment heb je de waarde van het gehele bedrijf. Door dit bedrag door het aantal uitstaande aandelen te delen kun je de waarde per aandeel berekenen.

Boekwaarde per aandeel: Boekwaarde - uitstaande aandelen

Voorbeeld: Stel een bedrijf heeft 50 miljoen euro aan boekwaarde en heeft zijn 5 miljoen aandelen uitgegeven op de aandelenmarkt. Dan is het aandeel 10 euro waard. Stel dat het bedrijf voor €6,00 op de beurs staat. Dan is er dus sprake van een onderwaardering.


Koers-winstverhouding

Een andere formule die gebruikt wordt om te kijken of een aandeel interessant is, is door te kijken naar de koers-winstverhouding. Dit zegt iets over hoe duur of goedkoop het bedrijf wordt gezien door beleggers.

De koerswinst-verhouding wordt berekend door de huidige koers van het aandeel te delen door de winst per aandeel.Veel beleggers hanteren een koerswinst-verhouding van 15 als normale belegging.

Dit zegt iets over hoe duur of goedkoop het bedrijf wordt gezien door beleggers.

Echter zegt deze k/w-verhouding nog niets over het aandeel zelf. Zo hebben groeibedrijven vaak een veel hogere koerswinst-verhouding doordat beleggers verwachten dat de omzet en de winst van het bedrijf de komende jaren nog hard gaat stijgen. Bovendien hebben bedrijven die nog geen winst maken (bijvoorbeeld sommige farmaceutische bedrijven) helemaal geen k/w-verhouding.

Koerswinstverhouding = huidige koers / winst per aandeel


Dividend

Om vast te stellen of je een aandeel wil selecteren zal je ook kijken of het bedrijf dividend uitbetaald. Dividend is als het bedrijf niet meer alle winsten die het maakt in het eigen bedrijf stopt. Zij zullen een deel van hun winst dus uitkeren aan de aandeelhouders.

Dividend is als het bedrijf niet meer alle winsten die het maakt in het eigen bedrijf stopt.

De dividend wordt door veel aandeelhouders als zekerheid gezien doordat deze bedrijven dit jaarlijks aan hun aandeelhouders betalen. Maar ook zegt dit iets over het groeipotentieel doordat er blijkbaar niet meer alle winsten geïnvesteerd kunnen worden in de innovatie en marketing. Meer dividend- en groeiaandelen weten? Vind het hier.


Groeipotentieel

Een ander belangrijk punt voor het waarderen van het aandeel is het groeipotentieel van het bedrijf. Een aantal vragen zal je jezelf moeten afvragen: Hoe lang kan het bedrijf doorgroeien? Hoeveel geld kan het bedrijf in de toekomst verdienen? Kan het bedrijf in de toekomst groeien in andere landen? Heeft het bedrijf last van concurrenten? Kan het bedrijf makkelijk worden overgenomen?

Daarnaast zal het bedrijf in hun rapportages ook aangeven wat zij de komende jaren willen bereiken en hoeveel winst zij verwachten te maken.


Concurrentie

De concurrenten staan in verband met het groeipotentieel. Is er in de markt waarin het bedrijf opereert mogelijkheid tot groei? Hoe doen de concurrenten het? Denk aan een bedrijf als supermarkt Ahold Delhaize, zij hebben in de hele wereld verschillende supermarkten. Maar ook zijn er in alle landen veel concurrenten die ook meer marktaandeel willen. Maar je hebt ook bedrijven als ASML die de volledige markt in handen hebben, omdat ze geen concurrenten hebben.


Management

Een belangrijk onderdeel van het bedrijf is hoe het bedrijf wordt geleid. Het is daarom van belang om te kijken wie de CEO is en wat zijn of haar achtergrond is. Er zijn bijvoorbeeld bedrijven waarvan de oprichter nog steeds de CEO is.

Bekende voorbeelden van bedrijven waar de oprichter nog aan het roer staat: Basic Fit, Just Eat Takeway, Adyen en Galagagos.

Hij/zij zal er alles aan doen om het bedrijf zo goed mogelijk te leiden. Deze persoon kent het bedrijf door en door en ziet het bedrijf als zijn/haar levensproject. Mocht het bedrijf niet goed gaan dan zal dit ook leiden tot imagoschade.

Bekende voorbeelden van bedrijven waar de oprichter nog aan het roer staat: Basic Fit, Just Eat Takeway, Adyen en Galagagos.


Maatschappelijk verantwoord

Tegenwoordig is er veel belangstelling door beleggers voor groene aandelen. Door steeds strengere eisen van overheden zullen bedrijven steeds duurzamer moeten worden. Bedrijven die zich niet houden aan deze klimaateisen worden op de vingers getikt en kunnen boetes verwachten.

Deze boetes zijn uiteraard weer slecht voor de cijfers van het bedrijf. Dit hoeven niet alleen boetes te zijn vanwege het klimaat, maar ook hadden banken hun zaken niet op orde en moesten honderden miljoenen overmaken.


Waar vind ik cijfers over de bedrijven?

Bedrijven zijn verplicht om meermaals per jaar (per kwartaal of per half jaar) cijfers openbaar te publiceren. Deze cijfers en de visie van het bedrijf zijn voor de beleggers essentiële informatie.

Websites als Yahoo Finance en Investing.com hebben deze cijfers voor je op een rijtje gezet waardoor je deze in een oogopslag kan zien.

One Reply to “Een aandeel waarderen”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten