Is elektrisch rijden goedkoper?

Elektrisch rijden is in vele opzichten goedkoper dan rijden in een auto met een verbrandingsmotor. Steeds meer overheden verplichten de automerken om hun auto’s te verduurzamen. Een oorzaak hiervan is de het Klimaatakkoord dat op 28 juni 2019 is gepresenteerd. Hier staat onder andere in dat Nederland in 2030 49% minder CO2 moet uitstoten dan in 2019. Dit willen zij onder andere bereiken door autofabrikanten te verplichten in 2030 alleen nog maar elektrische auto’s te verkopen.

In de kosten kan er een groot verschil zitten tussen een elektrische auto en een benzine auto. In dit artikel beschrijf ik de financiële verschillen tussen de elektrische auto en de auto met de verbrandingsmotor.

Is een elektrische auto duurder in de aanschaf?

Elektrische auto’s zijn over het algemeen duurder in de aanschaf dan auto’s met een verbrandingsmotor. Een voorbeeld hiervan is de Volkswagen ID.3. Deze is namelijk een stuk duurder dan de vergelijkbare Volkswagen Golf.

Uiteraard kan je ook bij de elektrische auto’s kiezen uit meerdere varianten. Waarbij de variant met de meeste opties het duurste is. Bij veel automerken is de actieradius bij elke variant hetzelfde.

Op dit moment vind je onder de €7.000 nog geen tweedehands elektrische auto.

Tweedehands elektrische auto’s zijn nog beperkt te vinden via de bekende occasion websites. Dit zal de komende periode alleen maar toenemen aangezien de automerken pas de elektrische auto’s vanaf 2010 verkochten.

Op dit moment vind je onder de €7.000 nog geen tweedehands elektrische auto.

Is laden goedkoper dan tanken?

Laden is goedkoper dan het tanken van benzine of diesel. Een volle tank van een Golf 8 bestaat uit 45 liter. Het volgooien van je auto met benzine kost je snel al €70,00 hiermee kun je wel al gauw rond de 800 kilometers rijden.

Dit maakt elektrisch rijden dus een stuk goedkoper dan een auto met een verbrandingsmotor.

De elektrische variant drukt dit niet in liters uit maar in kilowattuur. Een Volkswagen ID.3 heeft een totale batterijcapaciteit van 58 kWh. Dit houdt in dat je hier ongeveer 420 km mee kan rijden. Op dit moment zijn de gemiddelde kosten zo’n €0,23 per kWh bij een thuislaadstation.

Een vol geladen auto kost je dus €13,34. Snelladen langs de snelweg kost je wel een stuk meer dan thuisladen. Op dit moment betaal je bijvoorbeeld bij Fastned maar liefst €0,59 per kWh. Dit maakt elektrisch rijden dus een stuk goedkoper dan een auto met een verbrandingsmotor.

Wat kost een thuislaadpaal?

De aanschafskosten van een thuislaadpaal liggen ongeveer tussen de €500 en de €1.500 exclusief de installatiekosten. Dit hangt af van je type auto en de snelheid waarmee jij je auto wil laden.

Daarnaast heb je per laadpaal en aanbieder nog bepaalde extra opties zo heb je bijvoorbeeld slimme laadpalen. Deze stemmen het laden af met je overige stroomverbruik in huis.

De installatiekosten bedragen ook nog eens tussen de €300 en de €2.000. Bij de meeste aanbieders kan je een offerte hiervoor laten opmaken.

De aanschafskosten van een thuislaadpaal liggen ongeveer tussen de €500 en de €1.500 exclusief de installatiekosten

Heb je ook nog zonnepanelen? Dan kun je je opgewekte energie gebruiken om je auto mee op te laden. Dit bespaard je dus nog meer geld.

Wat scheelt het in onderhoudskosten?

Het verschil in onderhoudskosten kan groot zijn in het voordeel van de elektrische auto. Dit komt doordat een elektrische auto bestaat uit minder dan twintig draaiende onderdelen, terwijl een auto met een verbrandingsmotor er meer dan tweehonderd heeft.

Onderdelen als een bougie, oliefilter en een distributieriem heeft de elektrische auto simpelweg niet. Doordat er bij een elektrische auto zo weinig draaiende onderdelen zijn, kun je een kleine en grote beurt overslaan.

Wel is het verstandig om om de zoveel tijd je auto na te laten kijken: zijn de remmen en banden nog goed? Daarnaast zullen de remvloeistof, de koelvloeistof en de ruitenwisservloeistof zo nu en dan bijgevuld moeten worden.

Doordat er bij een elektrische auto zo weinig draaiende onderdelen zijn, kun je een kleine en grote beurt overslaan.

Bovendien bestaat een elektrische auto grotendeels uit de accu. Doordat dit zo een belangrijk onderdeel is van de auto geven de meeste automerken hierom dus ook een garantie voor de eerste 8 tot 10 jaar.

Krijg je subsidie?

Ja! Er zijn meerdere subsidies waar je gebruik van kunt maken als je een nieuwe of tweedehands elektrische auto aanschaft.

Voor nieuwe elektrische personenauto koop of private lease kan je tot wel € 4.000 subsidie krijgen.

Het totale subsidiebudget over de periode 2020 tot en met 2025 is voor nieuwe elektrische personenauto’s € 1.108.000 en voor tweedehands elektrische auto’s € 13.500.000.

Om in aanmerking te komen voor deze subsidie zijn moet de elektrische auto voldoen aan:

  • De auto moet een 100% elektrische personenauto zijn met een actieradius* van minimaal 120 kilometer.
  • De oorspronkelijke nieuwprijs is niet lager dan € 12.000 en niet hoger dan € 45.000.
  • De auto is als elektrische personenauto gefabriceerd is niet omgebouwd tot elektrische auto.

Voor 2021 zijn de subsidiebedragen voor elektrische personenauto’s die aan bovenstaande eisen voldoen:

  • Tweedehands elektrische personenauto koop of private lease = € 2.000
  • Nieuwe elektrische personenauto koop of private lease = € 4.000

Naast de subsidie die je krijgt bij de aanschaf van de auto heb je ook een vrijstelling aan BPM. Bovendien hoef je bij een volledig elektrische auto geen wegenbelasting te betalen. Tot nu toe staat deze vrijstelling gepland tot 2024.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten